Saturday, November 25, 2017

Mr. X од Карл Саган - есеј за канабисот напишан во 70-тите години

Овој есеј е напишан во 1969 година за објавување во Marihuana Reconsidered (1971). Карл Саган тогаш беше на на средината на своите триесетти години. Тој користеше канабис и јавно зборуваше за тоа до крајот на својот живот:


Дознајте повеќе за овој научник
Сè започна пред околу десет години. Доживеав многу порелаксиран период во мојот живот - време кога почнав да чувствувам дека има многу повеќе да се живее отколку науката, време на будење на мојата општествена свест и љубезност, време кога бев отворен за нови искуства. Се спријателив со група луѓе кои повремено пушеа канабис, нередовно, но со видливо задоволство. Првично не сакав да учествувам, но очигледната еуфорија што ја предизвикуваше канабисот и фактот дека не постоеше никаква физиолошка зависност кон растението, на крајот ме убеди да пробам. Моите првични искуства беа целосно разочарувачки; немаше воопшто никаков ефект, и јас започнав да се забавувам со различни хипотези за канабисот дека е плацебо што функционираше поради очекување и хипервентилација, наместо од хемија. По околу пет или шест неуспешни обиди, сепак, тоа се случи. Лежев на грб во дневната соба на еден пријател, мрзоволно набљудувајќи ги шемите на сенки на таванот од посаденото растение (не канабис!). Јас одненадеж сфатив дека разгледувам интригантно детална минијатура на Volkswagen, јасно оцртана од сенките. Јас бев многу скептичен за оваа перцепција и пробав да најдам неконзистентност помеѓу Фолксвагенот и она што го видов на таванот. Но сето тоа беше таму, сè до раткапните, регистарската табличка, хром, па дури и малата рачка што се користи за отворање на багажникот. Кога ги затворив очите, бев изненаден што открив дека таму се емитуваше филм во внатрешноста на моите очни капаци. Флеш... едноставна сцена на село со црвена куќа, сино небо, бели облаци, ѓолта патека којашто вирее низ зелените ридови до хоризонтот... Флеш... истата сцена, портокалова куќа, кафено небо, црвени облаци, жолта патека, виолетови полиња... Флеш... Флеш... Флеш. Флешовите се појавија речиси во едно отчукување на срцето. Секој флеш ја донесе истата едноставна сцена во поглед, но секој пат со различен сет на бои... извонредно длабоки нијанси, и зачудувачки хармонични во нивна јукстапозиција. Оттогаш пушев повремено и уживав темелно. Ја засилува чувствителноста на сенсовите и создава што за мене се дури и поинтересни ефекти, како што ќе објаснам наскоро. 

Можам да се сетам на уште едно рано визуелно доживување со канабис, во коешто гледав пламен од свеќа и открив во срцето на пламенот, стоејќи со величествена рамнодушност, црно-застрелан и спасен шпански господин кој се појавува на етикетата на шишето на Sandeman sherry. Гледајќи го огнот кога сум хај, патем, особено низ една од тие призмени калејдоскопи кои ја сликаат нивната околина, е извонредно возбудливо и прекрасно искуство. Сакам да објаснам дека во ниеден момент не мислам дека овие работи навистина беа таму. Знаев дека на таванот не постоеше Фолксваген и во пламенот немаше Сандеман саламандер. Јас не чувствувам никаква контрадикција во овие искуства. Има дел од мене што прави, создава перцепции кои во секојдневниот живот би биле бизарни; има друг дел од мене, кој е еден вид на набљудувач. Околу половина од задоволството доаѓа од набљудувачкиот дел кој ја цени работата на творечкиот дел. Се смеам, или понекогаш дури и се смеам гласно на сликите од внатрешноста на моите очни капаци. Во оваа смисла, претпоставувам дека канабисот е психотомиметичен, но не гледам ниту една паника или терор што се придружни на некои психози. Можеби ова е затоа што знам дека тоа е моето лично патување, и дека можам да слезам долу брзо кога сакам.

Додека моите рани согледувања сите беа визуелни, а љубопитно им недостигаа слики од човечки суштества, и двете од овие ставки се променија во текот на годините на интервенирање. Сметам дека денес еден единствен џоинт е доволен за да се напушам. Проверувам дали сум напушен со затворање на очите и барање на флешовите. Тие доаѓаат долго пред да има какви било промени во моите визуелни или други перцепции. Јас ќе претпоставам дека ова е проблем со сигнал-шум, нивото на визуелната бучава е многу ниско со затворени очи. Други интересни информатичко-теориски аспекти се распространетоста - барем во моите блескави слики - на карикатури: само контурите на фигурите, карикатурите, а не фотографиите. Мислам дека ова е едноставно прашање на компресија на информации; би било невозможно да се сфати вкупната содржина на сликата со информативната содржина на една обична фотографија, да речеме 108 бита, во дел од секунда што зафаќа блицот. И искуството со блиц е дизајнирано, ако можам да го користам тој збор, за инстантна благодарност. Уметникот и гледачот се едно. Ова не значи дека сликите не се извонредно детални и комплексни. Јас неодамна имав слика во која двајца луѓе зборуваа, а зборовите што ги велеа тие ќе се формираат и ќе исчезнат во жолто над нивните глави, на околу една реченица по отчукување на срцето. На овој начин беше можно да се следи разговорот. Истовремено еден повремен збор ќе се појави во црвени букви меѓу жолтите над главите, совршено во контекст на разговорот; но ако некој ги запамети овие црвени зборови, тие ќе изјават сосема поинаков сет на изјави, проникливо критични за разговорот. Целата слика што ја напишав овде, со што би рекле најмалку 100 жолти зборови и нешто како 10 црвени зборови, се случи во нешто помалку од една минута.

Искуството со канабисот во голема мера го подобри моето ценење на уметноста, тема која никогаш претходно не ја ценев многу. Разбирањето на намерата на уметникот што можам да го постигнам кога понекогаш се пренесува кога ќе се спуштам од хајот. Ова е една од многуте човечки граници што канабисот ми помогна да ги надминам. Исто така, има и некои сознанија поврзани со уметноста - не знам дали се вистинити или лажни, но беше забавно тие да се формулираат. На пример, поминав некое време напушен гледајќи на делото на белгискиот надреалист Ив Тангеј (Yves Tanguey). Неколку години подоцна, се појавив од долгото пливање на Карибите и потонав исцрпено на плажата формирана од ерозијата на блискиот корален гребен. Во луксузно испитување на коралните фрагменти од пастелни пастили што ја сочинуваа плажата, видов пред мене огромна слика на Тангвеј. Можеби Тангвеј ја посетил таа плажа во детството.

Многу слично подобрување во моето ценење на музиката се случи со канабисот. За првпат успеав да ги слушнам посебните делови од три-делната хармонија и богатството на контрапунктот. Оттогаш откривав дека професионалните музичари можат многу лесно да задржат многу одделни делови истовремено во нивните глави, но ова беше прв пат за мене. Повторно, искуството на учењето кога сум хај се има барем до одреден степен пренесено и кога сум спуштен. Уживањето во храната се засилува; вкусовите и аромите се зголемуваат дека поради некоја причина обично се чини дека сме премногу зафатени тоа да го забележиме. Можам целосно да го посветам вниманието на чувството. Компирот ќе има текстура, тело и вкус како и другите компири, но многу повеќе. Канабисот, исто така, го подобрува уживањето во сексот - од една страна дава извонредна чувствителност, но од друга страна го одложува оргазмот: делумно ме одвлекува од изобилството на сликата што минува пред моите очи. Се чини дека вистинското времетраење на оргазмот во голема мера продолжува, но ова може да биде вообичаено искуство за проширување на времето што доаѓа со пушењето на канабис.

Јас не се сметам за религиозна личност во вообичаена смисла, но има религиозен аспект на некои напушувања. Зголемената чувствителност во сите области ми дава чувство на единство со мојата околина, двете и живата и неживата. Понекогаш еден вид на егзистенцијална перцепција на апсурдот доаѓа над мене и со ужасна сигурност ги гледам хипокризиите и позициите на себеси и на моите сограѓани. И во други времиња, постои поинакво чувство за апсурдот, разиграната и чудната свест. И двете од овие сетила на апсурдот можат да бидат искомуницирани, а некои од најмногу наградувачките напушувања што ги имав беа споделување на разговорот и перцепциите и хуморот. Канабисот ни носи свест дека ние го поминуваме целиот живот обучени да ги превидуваме и да забораваме и да вадиме од нашите умови. Чувството на она што навистина е во светот може да биде лудост; канабисот ми донесе некои чувства за тоа како е да се биде луд и како го употребуваме тој збор „луд“ за да избегнеме да размислуваме за работи кои се премногу болни за нас. Во Советскиот Сојуз политичките дисиденти се рутински ставани во азил за луди. Ист вид на нешто, малку посуптилно можеби, се случува овде: „Дали го слушнавте она што Лени Брус (Lenny Bruce) го рекол вчера? Тој мора да биде луд“. Кога бев напушен на канабис открив дека има некој внатре во тие луѓе што ги нарекуваме луди.

Кога сум хај, можам да навлезам во минатото, да се сетам на сеќавањата од детството, пријателите, роднините, игрите, улиците, мирисите, звуците и вкусовите од исчезнатите времиња. Можам да ги реконструирам актуелните случувања во детските настани кои што во тоа време беа половично разбрани. Многумина, но не сите мои патувања со канабис, имаат некаде во нив симболика значајна за мене, што јас нема да се обидам да ја опишам овде, еден вид мандала врежана во хајот. Слободното здружување на оваа мандала, воедно визуелно и како играта на зборови, создаде многу богат спектар на увиди.

Постои мит за такви напушувања: корисникот има илузија за одличен увид, но не преживува утринската анализа. Убеден сум дека ова е грешка и дека ужасните согледувања постигнати кога си напушен се вистински согледувања; главниот проблем е ставањето на овие согледувања во форма што е прифатлива за сосема поинакво јас што сме кога ќе сме спуштени следниот ден. Некои од најтешките дела што сум ги направил се да ги ставам таквите сознанија на лента или во писмена форма. Проблемот е во тоа што уште десет интересни идеи или слики треба да се изгубат во напорите за снимање на една. Лесно е да се разбере зошто некој може да мисли дека тоа е губење на напорите да се оди на сите тие проблеми за да се смири мислата, еден вид упад на протестантската етика. Но, бидејќи јас живеам речиси целиот мој живот спуштен сум направил напор - успешно, мислам. Патем, сфатив дека разумно добри согледувања може да се запаметат следниот ден, но само ако се направат некои напори за да се постават на друг начин. Ако го напишам увидот или му го кажам на некого, тогаш можам да се сетам на тоа без помош следното утро; но ако јас само си реков дека морам да се потрудам да се сетам, никогаш не го правев тоа.

Сметам дека најголем дел од согледувањата што ги постигнав кога сум напушен е во социјалните прашања, област на креативна стипендија многу различна од онаа за која сум општо познат. Можам да се сетам на една пригода, кога се туширав со мојата сопруга додека сум хај, во која имав идеја за потеклото и инвалидитетот на расизмот во однос на гаусовите распределби. Тоа беше очигледно на некој начин, но ретко се зборуваше за тоа. Ги привлеков кривините во сапунот на ѕидот за туширање и отидов да ја запишам идејата. Една идеја довела до друга, и на крајот од околу еден час исклучително напорна работа, сфатив дека напишав единаесет кратки есеи за широк спектар на социјални, политички, филозофски и човечки биолошки теми. Поради проблемите со просторот, не можам да одам во деталите на овие есеи, туку од сите надворешни знаци, како што се јавни реакции и експертски коментари, тие содржат валидни согледувања. Ги користев на универзитетски почетни адреси, јавни предавања и во моите книги.

Но, дозволете ми барем да се обидам да го дадам вкусот на таквиот увид и неговите придружувања. Една ноќ, хај на канабис, се задлабочив во моето детство, мала самоанализа и изработка на она што ми се чинеше дека е многу добар напредок. Потоа застанав и помислив колку е извонредно тоа што Сигмунд Фројд, без помош од дрога, успеа да ја постигне својата извонредна само-анализа. Но, тогаш ме удри како гром, дека ова е погрешно, дека Фројд ја поминал деценијата пред неговата самоанализа како експериментатор со и прозелитизатор на кокаин; и ми се чинеше многу очигледно дека вистинските психолошки согледувања што Фројд ги донел во светот, барем делумно се добиени од неговото искуство со дрогата. Не знам дали ова е точно или дали историчарите на Фројд ќе се согласат со ова толкување, или дури и ако таквата идеја е објавена во минатото, но тоа е една интересна хипотеза и онаа што го проследува првото испитување во светот на падовите. 

Можам да се сетам на ноќта кога одеднаш сфатив како е да бидам луд, или ноќите кога моите чувства и перцепции беа од религиозна природа. Имав многу точен сенс дека овие чувства и перцепции, напишани повремено, нема да го издржат вообичаениот критички преглед кој е мојот фонд во трговијата како научник. Ако утрото ја најдам пораката од себе ноќта пред да ме известите дека постои еден свет околу нас, што едвај го чувствуваме, или дека можеме да станеме еден со универзумот, или дури и дека одредени политичари се очајнички уплашени мажи, имав тенденција да не верувам; но кога сум хај знам за ова неверување. И така имам касета во која се поттикнувам сериозно да ги кажувам таквите забелешки. Велам: „Слушајте внимателно, вие кучкини синови од утрото! Ова е вистинско!“. Се обидувам да покажам дека мојот ум работи јасно; Се сеќавам на името на познаник од средно училиште за кој не сум помислил цели триесет години; Ја опишувам бојата, типографијата и формата на книгата во друга просторија и овие спомени го минуваат критичкиот увид наутро. Убеден сум дека постојат вистински и валидни нивоа на расположлива перцепција со канабис (и веројатно со други лекови) кои се, преку дефекти на нашето општество и нашиот образовен систем, недостапни за нас без ваквите дроги. Таквата забелешка не се однесува само на самосвеста и на интелектуалната определба, туку и на перцепциите на вистинските луѓе, значително подобрена чувствителност на изразот на лицето, интонации и избор на зборови кои понекогаш даваат блискост, толку блиску како тоа да се две лица коишто си ги читаат своите умови.

Канабисот им овозможува на оние кои не се музичари да знаат малку за тоа како е да се биде музичар, и неартистите да ја сфатат радоста на уметноста. Но, јас не сум ниту уметник ниту музичар. Што е со мојата научна работа? Додека наидов на љубопитно непринципиелно размислување за моите професионални грижи кога сум хај - атрактивните интелектуални авантури секогаш се чини дека се наоѓаат во сите други области - направив свесен напор да мислам на неколку особено тешки актуелни проблеми во моето поле кога сум хај. Функционира, барем до одреден степен. Сметам дека можам да донесам, на пример, низа релевантни експериментални факти кои се чини дека се меѓусебно неконзистентни. Досега добро. Барем спотсетувањето функционира. Потоа, во обидот да се замислам за начинот на помирување на различните факти, бев во можност да излезам со многу бизарна способност, онаа за што сум сигурен дека никогаш немаше да ми текне. Напишав хартија во која се спомнува оваа идеја. Мислам дека е малку веројатно да биде вистина, но има последици кои се експериментално тестирани, што е белег на прифатлива теорија.

Споменав дека во искуството со канабисот постои дел од вашиот ум кој останува бестрашен набљудувач, кој е во состојба да ве однесе во брзање, ако е потребно. Бев неколку пати принуден да возам во густ сообраќај, кога бев хај. Се справував со тоа без никаков проблем, иако имав некои размислувања за прекрасната цреша-црвена боја на семафорите. Сметам дека по возењето воопшто не сум хај. Нема флешови на внатрешноста од моите очни капаци. Ако сте хај и вашето дете се јавува, можете да одговорите брзо како што обично го правите тоа. Јас не се залагам за возење кога сум хај на канабис, но можам да ви кажам од лично искуство дека секако може да се вози. Мојот хај е секогаш рефлективен, мирољубив, интелектуално-возбудлив и општествен, за разлика од повеќето алкохоли и никогаш не постои мамурлак. Низ годините сфатив дека малку помали количини на канабис се доволни за да произведат ист степен на хај, а во едно кино неодамна сфатив дека би можел да станам хај само со вдишување на чадот од канабис што проникнуваше низ киното.

Постои многу убав личен аспект на канабисот. Секое вдишување е многу мала доза; временското заостанување помеѓу вдишувањето на здивот и чувството на нејзиниот ефект е мало; и не постои желба за повеќе откако хајот е таму. Мислам дека соодносот, R, на времето за да ја почувствувате дозата земена до времето потребно за преземање на прекумерна доза е важна количина. R е многу голем за ЛСД (што никогаш не сум го пробал) и разумно краток за канабис. Малите вредности на R треба да бидат една мерка за безбедноста на психоделичните лекови. Кога канабисот ќе е легализиран, се надевам дека ќе го видам овој сооднос како еден од параметрите отпечатени на пакетот. Се надевам дека времето не е премногу далечно; незаконитоста на канабисот е срамота, пречка за целосно искористување на лек кој помага да се создаде спокојство и увид, чувствителност и општественост, кои очајно се потребни во овој сè повеќе луд и опасен свет.

Извор: Marijuana Uses

No comments:

Post a Comment